Toeslagenaffaire

Hoe gaat WoonEnergie om met de toeslagenaffaire?

Ouders die in de problemen zijn gekomen door de toeslagenaffaire en hierdoor in de schulden zijn gekomen, krijgen een adempauze bij hun schuldeisers. Tijdens deze adempauze worden een jaar lang de oude schulden bevroren en de schuldeisers kunnen geen oude schulden innen. Zo krijgen deze ouders de rust en ruimte om de afhandeling van hun schulden op een goede manier te laten verlopen.

Bent u ook geraakt door de toeslagenaffaire?

Lees dan verder op deze pagina.

Een adempauze bij WoonEnergie, wat betekent dat?

De adempauze geldt voor alle huidige en voormalige klanten van WoonEnergie die in de schulden zijn gekomen door de toeslagenaffaire én die bij de Belastingdienst een verzoek tot compensatie hebben ingediend. Schulden die tot 12 februari 2021 bij WoonEnergie zijn opgebouwd worden één jaar lang bevroren. Dit betekent dat wij in dit jaar deze oude schulden niet zullen incasseren.

Heeft u het verzoek tot compensatie na 12 februari bij de Belastingdienst ingediend? Dan gaat de adempauze (voor de duur van één jaar) in op het moment dat u deze compensatie (gedeeltelijk) heeft ontvangen.

Wat gebeurt er met uw huidige en toekomstige nota’s?

Het termijnbedrag dat u elke maand betaalt voor uw energieverbruik en/of de kosten voor de andere producten of diensten van WoonEnergie, blijft u tijdens de pauze aan ons betalen. Alleen de schulden die vallen onder de adempauze worden bevroren.

Lukt het niet om een nieuw termijnbedrag op tijd te betalen, neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Wat moet u doen wanneer u een adempauze wilt?

Op dit moment zijn de overheid en de energiesector nog in gesprek over het uitwisselen van gegevens van (voormalige) klanten die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Wij weten op dit moment dus niet welke (voormalige) WoonEnergie-klanten dit zijn.

Bent u op dit moment klant bij WoonEnergie of in het verleden klant geweest en wilt u uw oude schulden (schulden die zijn ontstaan vóór 12 februari 2021) laten bevriezen? Dien dan uw verzoek voor de adempauze per mail in via toeslagen@woonenergie.nl. Liever telefonisch contact? Ook dat kan, bel ons op 010 - 89 06 922 (u betaalt uw normale belkosten).

Om uw verzoek voor de adempauze alvast in behandeling te nemen, hebben wij de volgende gegevens van u nodig:

  • Klantnummer
  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • E-mailadres
  • Bewijs waarin staat dat de Belastingdienst de compensatie vanwege de toeslagenaffaire aan je overmaakt*
  • Bent u op dit moment klant van WoonEnergie? Dan hebben wij ook een foto van uw laatste meterstanden nodig.

*Let op: wanneer je ons een brief van de Belastingdienst mailt, vergeet dan niet om je BSN (burgerservicenummer) onleesbaar te maken. Wij mogen je BSN namelijk niet verwerken, dat is voor ons verboden. Zorg er daarom voor dat je je BSN voor ons volledig onleesbaar maakt, zodat wij je brief daadwerkelijk kunnen gebruiken voor het (eventueel) toekennen van de adempauze.

FAQ

Helaas kunnen we op dit moment nog niet bepalen wat er gebeurt na de adempauze. Wel ontvangt u tijdig een bericht van ons over de nog te betalen nota's na de adempauze.

De adempauze heeft alleen betrekking op de schuld, inclusief eventuele incassokosten tot 12 februari 2021. Betaalde voorschotten inclusief eventuele incassokosten voor 12 februari betalen we niet aan u terug.

Bent u klant van WoonEnergie? Bekijk dan Mijn WoonEnergie. Hier staan al uw betaalde en openstaande nota's overzichtelijk bij elkaar. De adempauze geldt voor alle openstaande nota’s die betaald moesten worden vóór 12 februari 2021. De vervaldatum van de nota is hierin leidend.

Nog geen WoonEnergie-account? Maak deze eenvoudig aan via: https://mijn2.woonenergie.nl/login.

Bent u geen klant meer van WoonEnergie en wilt u een overzicht van uw schulden die in aanmerking komen voor de adempauze? Neem dan telefonisch contact met ons op via 010 - 89 06 922 (u betaalt uw normale belkosten).