Opzegboete
Kiest u ervoor om uw vaste energiecontract voor stroom en/of gas eerder dan de einddatum op te zeggen? Dan kunnen we hiervoor een opzegvergoeding vragen. Deze vergoeding noemen wij een opzegboete. Hoe uw opzegboete wordt bepaald, hangt af van wanneer u uw vaste energiecontract heeft afgesloten. Vanaf 1 juni 2023 gelden voor de opzegboete voor nieuwe energiecontracten nieuwe voorwaarden.
Waarom brengt WoonEnergie een opzegboete in rekening?
Als u een vast energiecontract met ons afsluit voor bijvoorbeeld 1 of 3 jaar, dan spreken we met elkaar af dat u in deze periode uw energie bij ons afneemt tegen een vaste prijs. Wij kopen uw energie vooraf voor deze periode in.
Besluit u éérder dan de einddatum van uw contract op te zeggen? Dan houden we energie, die we eerder voor u hebben ingekocht, over. Want deze energie neemt u niet meer bij ons af. Hiervoor brengt WoonEnergie u de opzegboete in rekening.
Nieuwe voorwaarden bij vroegtijdig opzeggen vast contract
De prijzen voor energie zijn de afgelopen twee jaar flink gestegen. Dat zorgt in de huidige energiemarkt voor meer onzekerheid en risico’s bij het inkopen van energie. De verhouding tussen de opzegboetes voor energiecontracten van vóór 1 juni 2023 en het verlies dat een energieleverancier kan lijden, als u eerder besluit weg te gaan, zijn niet meer in balans. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nieuwe voorwaarden opgesteld die vanaf 1 juni 2023 ingaan. De nieuwe voorwaarden zorgen ervoor dat er weer energiecontracten met een langere looptijd worden aangeboden.
Als u vóór 1 juni 2023 een vast energiecontract heeft afgesloten, dan gelden voor u de voorwaarden van vóór 1 juni 2023.
Uw opzegboete vanaf 1 juni 2023
Heeft u op of na 1 juni 2023 een vast energiecontract afgesloten en besluit u eerder dan de einddatum van uw contract over te stappen? Dan betaalt u een opzegboete als de tarieven van een referentieproduct zijn gedaald. Hoe hoog uw opzegboete is, hangt af van:
- de tarieven van uw huidige vaste energiecontract (contractprijs);
- de tarieven van een soortgelijk energiecontract dat we aanbieden op de dag dat u opzegt (prijs referentieproduct) en
- het verschil tussen het geschatte verbruik van de volledige looptijd van uw vaste contract, en uw werkelijke verbruik tot aan de laatste dag dat we uw energie leveren (resterende hoeveelheid energie)
Berekening opzegboete
De hoogte van de voorlopige opzegboete berekenen we met de volgende rekensom:
Contractprijs – prijs referentieproduct X resterende hoeveelheid energie
Dalen de tarieven flink, en loopt uw vaste contract nog lang? Dan is de opzegboete hoger dan als de tarieven iets zijn gedaald en uw contract nog maar even loopt.
Definitieve opzegboete
Op de dag dat u opzegt, maken we een schatting van uw opzegboete. De definitieve opzegboete ziet u uiterlijk terug op uw eindnota. Het is mogelijk dat de definitieve opzegboete afwijkt van de schatting. Dat komt omdat pas op de eindnota duidelijk is hoeveel energie u precies heeft verbruikt tot de laatste dag dat we uw energie leverden.
Rekenvoorbeelden opzegboete
Stel: u heeft een vast energiecontract met 1 jaar looptijd dat u besluit na 4 maanden op te zeggen. Inmiddels zijn de tarieven gedaald. In deze situatie moet u ons een opzegvergoeding betalen voor de energie die u niet meer afneemt.
Contractprijs:
- Bij het afsluiten van uw contract was het energietarief voor stroom € 0,35 per kWh en € 1,40 per m3 gas.
De prijs van het referentieproduct:
- Op de dag dat u opzegt, kost een vergelijkbaar product € 0,30 per kWh stroom € 1,20 per m3 gas.
- Kortom: een klein, maar duidelijk verschil van € 0,05 voor stroom en € 0,20 voor gas.
Resterende hoeveelheid energie:
- Als u opzegt verwachten we dat u op de beëindigingsdatum na 4 maanden 600 kWh stroom heeft verbruik en 300 m3 gas.
- Uw geschatte verbruik voor de looptijd van 1 jaar is 2.000 kWh stroom en 1.000 m3 gas.
- Het verbruik waarover u de opzegboete betaalt, is dus 1.400 (2.000 - 600) kWh stroom en 700 (1.000 - 300) m3 gas.
De voorlopige opzegboete:
- Stroom: (€ 0,35 - € 0,30) x 1.400 kWh = € 70
- Gas: (€ 1,40 - € 1,20) x 700 m3 gas = € 140
- De totale opzegboete is € 210.
Denkt u erover na om uw vaste contract op te zeggen? Vraag de klantenservice naar een indicatie van de hoogte van uw opzegboete. U bereikt onze Klantenservice doordeweeks via 0800 - 1466 (gratis).
Stel: u heeft een vast energiecontract met 3 jaar looptijd dat u besluit na 1 jaar op te zeggen. Inmiddels zijn de tarieven gedaald. In deze situatie moet u ons een opzegvergoeding betalen voor de energie die u niet meer afneemt.
Contractprijs:
- Bij het afsluiten van uw contract was het all-in energietarief voor stroom € 0,35 per kWh en € 1,40 per m3 gas.
De prijs van het referentieproduct:
- Op de dag dat u opzegt, kost een vergelijkbaar product € 0,30 per kWh stroom € 1,20 per m3 gas.
- Kortom: een klein, maar duidelijk verschil van € 0,05 voor stroom en € 0,20 voor gas.
Resterende hoeveelheid energie:
- Als u opzegt, verwachten we dat u op de beëindigingsdatum na 1 jaar 1.700 kWh stroom heeft verbruik en 900 m3 gas.
- Uw geschatte verbruik voor de looptijd van 3 jaar is 6.000 kWh stroom en 3.000 m3 gas.
- Het verbruik waarover u de opzegboete betaalt is het resterende verbruik over 2 jaar. Voor stroom is dit 3.200 (6.000 – 1.700) en voor gas 2.100 (3.000 - 900) m3 gas.
De voorlopige opzegboete
- Stroom: (€ 0,35 - € 0,30) x 3.200 kWh = € 160
- Gas: (€ 1,40 - € 1,20) x 2.100 m3 gas = € 420
- De totale opzegboete is € 580
Denkt u erover na om uw vaste contract op te zeggen? Vraag de klantenservice naar een indicatie van de hoogte van uw opzegboete. U bereikt onze Klantenservice doordeweeks via 0800 - 1466 (gratis).
Uw opzegboete vóór 1 juni 2023
Heeft u een vast energiecontract dat is afgesloten voor 1 juni 2023? Dan wordt uw opzegboete berekend aan de hand van de overgebleven looptijd. U betaalt een aparte vergoeding per energieproduct (stroom en/of gas).
Uw energiecontract loopt nog: |
Opzegboete per energieproduct: |
minder dan 18 maanden |
€ 50 |
18 tot 24 maanden |
€ 75 |
24 tot 30 maanden |
€ 100 |
meer dan 30 maanden |
€ 125 |
Veelgestelde vragen
Bij het berekenen van uw voorlopige opzegboete kijken we eerst naar het historische verbruik op uw leveringsadres. Als we u langer dan 120 dagen energie hebben geleverd, dan berekenen we met deze informatie het vermoedelijke verbruik tot aan de einddatum van uw contract. Als we niet genoeg informatie hebben, raadplegen we het centraal aansluitregister (C-AR) om uw verbruik in te schatten.
Om de definitieve opzegboete op uw eindnota te bepalen, kijken we wat u heeft verbruikt tot de laatste dag dat we u energie leverden. Dit de beëindigingsdatum van uw contract.
Wanneer hetzelfde energiecontract nog wordt aangeboden op de dag dat u opzegt, dan nemen we dit energiecontract als referentie. Is dit niet het geval, dan:
- Kiezen we een soortgelijk vast energiecontract met dezelfde looptijd en wat het meeste lijkt op uw contract.
- Bieden wij geen soortgelijk vast energiecontract aan op de dag dat u opzegt, dan nemen we als referentie het energiecontract met de hoogste tarieven.
Denkt u erover na om uw vaste contract op te zeggen? Vraag de klantenservice naar een indicatie van de hoogte van uw opzegboete. U bereikt onze Klantenservice doordeweeks via 0800 - 1466 (gratis).
Wilt u overstappen naar WoonEnergie, maar beëindigt u de overeenkomst met uw vorige leverancier vóór de afgesproken einddatum? Dan mag uw vorige leverancier daar ook een opzegboete voor in rekening brengen. WoonEnergie vergoedt deze opzegboete niet.
Als u per de einddatum van de vaste looptijd van uw overeenkomst of daarna opzegt, dan betaalt ons geen opzegboete. Ook in bijzondere situaties, zoals in geval van overlijden, brengen wij vanzelfsprekend geen opzegboete in rekening.
Heeft u met ons een contract voor onbepaalde tijd afgesproken? Dan bent u vrij om over te stappen en brengen we uiteraard niets in rekening. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen.
Wilt u weten wat voor type overeenkomst je hebt of ben je benieuwd wanneer de vaste looptijd van je contract eindigt? Dit kunt u terugzien in Mijn WoonEnergie.
De opzegboete wordt berekend volgens de regels die de ACM (Autoriteit en Markt) heeft opgesteld. De tarieven waarmee we rekenen en het verbruik tonen we in de berekening van uw opzegboete. Bent u het niet eens met de informatie die we gebruiken of heeft u een vraag? Neem dan contact op met onze Klantenservice voor meer informatie of uitleg.
Als u uw energiecontract definitief beëindigt binnen 60 dagen nadat we hiervan een melding hebben ontvangen, dan kunnen we de hoogte van uw voorlopige opzegboete berekenen. Dan staat namelijk het referentieproduct vast en wordt deze ook gebruikt bij de bepaling van de definitieve opzegboete.
Goed om te weten: uw definitieve opzegboete kan nog steeds afwijken van uw voorlopige opzegboete, omdat we dan pas precies weten hoeveel energie u niet meer bij ons gaat afnemen.