Een betalingsregeling afspreken
Lukt het u niet om uw energienota(‘s) in één keer te betalen, dan kan een betalingsregeling uitkomst bieden. Zo voorkomt u extra kosten. Een betalingsregeling vraagt u eenvoudig zelf aan via Mijn WoonEnergie. Het uitstellen of overslaan van een nota is helaas niet mogelijk.
Welke voorwaarden gelden voor het afspreken van een betalingsregeling?
Wilt u met ons een afspraak maken om een openstaand bedrag in delen te betalen, dan gelden er een paar voorwaarden. Voldoet u niet aan bovenstaande voorwaarden? Dan kunnen we helaas geen betalingsregeling met u afspreken:
- U kunt alleen een betalingsregeling afspreken voor nota’s die u nog niet heeft betaald.
- De openstaande nota’s zijn niet ouder dan 3 maanden of overgenomen door een incassobureau.
- Het minimale bedrag waarvoor u een betalingsregeling kunt afspreken is € 60.
- Het totale bedrag, waarvoor u de betalingsregeling afspreekt, bepaalt het aantal termijnen. Het minimum aantal termijnen van een betalingsregeling is twee.
Om u tijdens de energiecrisis nog iets beter te kunnen helpen is het beleid voor de betalingsregeling verruimd. Zo kunt u nu kiezen voor een langere looptijd. Dit betekent dat de hoogte van een maandelijks termijn lager is. En als u zich goed aan de regeling houdt kunt u vaker een betalingsregeling afspreken.
Hoe kan ik een betalingsregeling afspreken?
Via Mijn WoonEnergie kunt u eenvoudig en snel een betalingsregeling met ons afspreken. De stappen op een rij:
- Open Mijn WoonEnergie
- Ga in het Menu naar ‘Mijn Nota’ en klik op de button ‘Betalingsregeling aanvragen’.
- Voldoet u aan de hierboven genoemde voorwaarden? Dan selecteert u de nota(‘s) die u mee wilt nemen in de betalingsregeling én het aantal termijnen, waarin u het openstaande bedrag wilt betalen.
- Gaat u daarna akkoord met het betalingsvoorstel dat in uw scherm verschijnt, dan is de betalingsregeling een feit.
Binnen 24 uur krijgt u van ons een e-mail met de bevestiging van onze afspraak.
Betaalt u onze nota’s normaal gesproken altijd via automatische incasso? Dan krijgt u ongeveer zes dagen voor de vervaldatum een e-mail van ons, waarin u ziet wanneer we de volgende termijn afschrijven. Houd er rekening mee dat er een aparte afschrijving voor uw termijnbedrag en de betalingsregeling plaatsvindt. Deze afschrijvingen kunnen ook op verschillende data worden gedaan. Maakt u zelf de bedragen naar ons over, dan ontvangt u tien dagen voor de vervaldatum een e-mail waarin staat wanneer u het bedrag aan ons moet betalen.
Tip! Op Mijn WoonEnergie ziet u in het menu bij Mijn Nota’s altijd precies terug hoeveel termijnen u nog moet betalen. Ook kun je op Mijn WoonEnergie zien wanneer we een bedrag van uw rekening afschrijven of voor welke datum u het aan ons moet overmaken. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan.
Belangrijk, betaal altijd netjes op tijd!
Heeft u een betalingsregeling met ons afgesproken, dan is het heel belangrijk dat u alle nota’s op tijd betaalt. Uw betalingsregeling wordt namelijk stopgezet, wanneer een automatische incasso van WoonEnergie mislukt of als u een betaling aan ons niet op tijd voldoet.
Let op, dit geldt dus niet alleen voor de termijnen van de betalingsregeling, maar ook voor andere bedragen (nota’s) die u aan ons moet betalen.
Maakt u zelf een (extra) bedrag voor het aflossen van de betalingsregeling naar ons over, dan ziet u dit niet terug in uw betaaloverzicht op Mijn WoonEnergie.
Veelgestelde vragen
Spreekt u via Mijn WoonEnergie een betalingsregeling met ons af, dan ziet u per deel ook meteen terug voor wanneer u uiterlijk moet betalen. Binnen 24 uur krijgt u van ons sowieso ook nog een e-mail met de bevestiging van onze afspraak. Betaalt u onze nota’s normaal gesproken altijd via automatische incasso? Dan ziet u in deze mail ook meteen rond welke datum wij de bedragen afschrijven.
Wordt uw betalingsregeling stopgezet, dan moet u het volledige bedrag in één keer aan ons betalen. Het is belangrijk dat u het volledige bedrag op tijd betaalt, om extra kosten of het beëindigen van uw energiecontract te voorkomen.
Wilt u sneller klaar zijn met de betalingsregeling en hiervoor een extra betaling doen? Dat kan door het extra bedrag (apart) over te maken naar WoonEnergie (CEN B.V.) NL69 ABNA 0514 4444 44. Vermeld daarbij het kenmerk van uw betalingsregeling dat u vindt in de berichten die u over uw betalingsregeling ontvangt. Extra betalingen brengen we in mindering op de laatste termijn van uw betalingsregeling. Zo bent u dus eerder klaar met aflossen.